Telefonisch reisadvies 0900 - 728 99 65

Reizigers geven dikke voldoende voor treinreis

Reizigers op de R-net MerwedeLingelijn zijn met een 7,6 dik tevreden over hun treinreis. Dit blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van kennisplatform CROW-KpVV over het jaar 2018. Reizigers gaven vorig jaar een hoger cijfer voor stiptheid, maar waren minder tevreden over de informatie bij vertragingen en de informatievoorziening op de instaphalte. Van de 3772 ondervraagde reizigers vulde 40% de vragenlijst in. Dit gebeurde tijdens 48 ritten, verdeeld over de vier kwartalen.

Verbeterpunten
Met de 7,6 bevindt de MerwedeLingelijn zich in goed gezelschap. Ook het landelijk gemiddelde van alle regionale treinen komt op dat cijfer uit. Maar de 7,6 voor de MerwedeLingelijn is lager dan in 2017, toen de regionale treinlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen nog een 7,8 scoorde. Als belangrijkste verbeterpunten noemen de reizigers het aantal vertrekmogelijkheden en de kans op een zitplaats.

Wisseling van de wacht
Ricardo Huisman, coördinator sociale veiligheid op de MerwedeLingelijn, schrijft de lagere score toe aan de wisseling van de wacht bij de vervoerder. ‘In december heeft Qbuzz het stokje overgenomen van Arriva. Het is een algemeen bekend beeld dat tijdens de laatste maanden van een concessieperiode reizigers minder tevreden zijn. Het is nu aan Qbuzz om er weer een schepje bovenop te doen. Ik ben daarom nu al benieuwd naar de resultaten van volgend jaar.’

Een 8,1 voor veiligheid
Het onderdeel sociale veiligheid krijgt in het reizigersonderzoek een 8,1 als totaalcijfer. Bij het vorige reizigersonderzoek scoorde de MerwedeLingelijn een 7,9. ‘Dit betekent dat onze reizigers erg tevreden zijn over het aspect veiligheid’, aldus Huisman. Reizigers gaven voor veiligheid algemeen een 7,9, voor de veiligheid van de rit een 8,4  en voor de veiligheid van de instaphalte een 7,9. Gemiddeld is dat een 8,1.

Uitbreiding met hoofdrailnet
In de Klantenbarometer zijn voor het eerst de resultaten van het hoofdrailnet toegevoegd, zodat er een goede vergelijking kan worden gemaakt tussen de landelijke en regionale vervoerders. In 2018 is nog een andere belangrijke verandering doorgevoerd. Eerst werd de enquête één keer per jaar afgenomen, in 2018 voor het eerst verspreid over vier kwartalen, ook in de zomerperiode. Hiermee wordt een betere spreiding en grotere betrouwbaarheid van de resultaten verkregen. Ook konden reizigers voor het eerst gebruikmaken van een vragenlijst in het Engels.